dinsdag 10 november 2009

#9 Web2.0 een review

Terugkijkend op de afgelopen onderdelen dan spreek mij het flickr gedeelte momenteel het meest aan doordat ik daar zelf het meest inhoudelijk mee heb. Wat ook meespeelt is het grote bereik dat flickr heeft voor de presentatie van beeldmateriaal. Wel zijn de reakties die worden verkregen op de flickr-beelden vaak van een sfeer-achtig gehalte en weinig informatief.



Ik zie in de toepassing van de online applicaties nog een grote groei die vermoedelijk wel zal gaan komen. Natuurlijk kun je discussieren over functionaliteit ed. Maar de grote pluspunten zijn natuurlijk wel dat je er nagenoeg niets voor hoeft te installeren, er niet diverse versies van een dokument een eigen leven gaan leiden, anytime, anyplace beschikbaarheid. Wel zal het nog moeten landen bij het grotere m.n wat oudere publiek om hetzelfde effect te verkrijgen zoals dat voorheen heeft plaatsgevonden in de strijd tussen WordPerfect en MS Office, maar als dat eenmaal het geval is, zal de embedding snel gaan plaatsvinden. Dit zeker gezien het feit dat er meer en meer door de de diverse partijen worden gedacht aan de zakelijke aspecten die komen erbij komen kijken.

RSS is natuurlijk een prachtige ontwikkeling om op de hoogte te blijven van de laatste wijzigingen die hebben plaatsgevonden op bepaalde websites. Hierdoor kun je jezelf eenvoudig maken zonder handmatig alles lang te hoeven lopen. Dit is zeker een technologie die aanwezig moet zijn op je website om klanten aan je gebonden te houden, mits je natuurlijk de website regelmatig voorziet van nieuwe content.

2 reacties:

Christian zei

Ik vind Flickr ook onder andere vanwege het enorme bereik interessant. Die (overwegend geringe) inhoudelijkheid van reacties, daar ben ik het wel mee eens, maar het is ook een kwestie van het juiste publiek opzoeken en de juiste communicatie vinden.

Als BHIC hebben we bijvoorbeeld een ontzettend hoog percentage inhoudelijke reacties, geheel in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Nationaal Archief. Die hebben dan wel weer een veel groter bereik. (Hun doel was echter aanvulling van de beschrijvingen.) Juiste doel, juiste middelen, en zo meer...

Wat de online apps betreft: zijn de Google Apps niks voor het BHIC?

Ton de Looijer zei

Web 2.0 heeft van Internet in no time een 'openbare ruimte' gemaakt waarin een openbaar leven wordt geleefd. Op het moment dat je als organisatie of individu hiervan geen actief onderdeel uitmaakt, betekent dit eigenlijk dat je steeds minder openbaar wordt.

Wel vraag ik mij af in hoeverre aan dit openbare leven regels kunnen of moeten worden gesteld. Welke verantwoordelijkheid hebben de diverse apps als het gaat over de wijze waarop informatie (gegevens) worden verzameld, beheerd en beschikbaar gesteld. En in hoeverre kunnen wij als gebruikers hier daadwerkelijk invloed op uitoefenen. Deze aspecten komen hier en daar steeds nadrukkelijker naar voren en vragen misschien wel om inmenging van...(?)

 

blogger templates | Make Money Online