woensdag 1 juli 2009

Vakantiegevoel, the afterparty...

In mijn vorige blog heb ik het al gehad over het vakantiegevoel. En ook nu is dat weer het onderwerp van mijn blog. Had ik het de vorige keer nog over het feit om voorzichtig om te gaan met de informatieverstrekking over het wereld wijde met over wanneer, waar naar toe en hoelang je op vakantie gaat. In deze blog zal het niet alleen gaan over de tijd van de vakantie zelf. Enne........ mocht er toch iemand geinteresseerd zijn in een bezoekje aan mijn thuis tijdens mij afwezigheid, ik ben dus al op vakantie geweest dit jaar. Een kleine impressie hiervan is te zien in een gedeelte van onderstaande slideshow, met name het gedeelte over Schotland, die hieronder te zien is.




Vakantiegevoel, is dat nu die periode dat je echt weg bent? Nou voor mij persoonlijk dus zeker niet. De vakantie begint al met het selecteren van de periode in de agenda en de lokatie van de vakantie. Vanaf dat moment kan het gaan beginnen. Want het selecteren van de lokatie gaat toch wel gepaard met enige " verdieping" in de regio. Onderwerpen als Cultuur, natuur, hoogteverschillen, attracties passeren hierbij de revue. Want de gehele vakantie besteden op of aan het strand of het zwembad is aan mij niet besteed, al denken de kinderen daar soms wel anders over.

Daar waar je jaren geleden nog "op goed geluk", en dan bedoel ik niet het TV programma van Carry Tefsen, op vakantie ging en het meestal ook nog geslaagd was, daar biedt het internet je een overvloed aan informatie. Zo kun je tegenwoordig compleet voorbereid zijn en alle positieve en negatieve berichtgevingen over bijvoorbeeld een vakantieverblijf hebben vernomen.Voorbeelden hiervan zijn o.a. zoover, camping-frankrijk en campingmening Op basis hiervan kan je natuurlijk je keuze gaan baseren, maar in mijn ogen zijn dan de charmes van je laten verrassen door het onbekende al verdwenen. Ook kun je je virtueel verplaatsen over de maps van google via Google Streetview als ware je reeds op de bestemming Zover wil ik dan ook weer niet gaan en ik wil ook zelf nog wel een oordeel kunnen vellen over de accomodatie. En zeg nou eerlijk, hoor je nu vaak van mensen dat hun vakantie echt slecht is geweest? Nee, vaak komen tijdens de gesprekken aan de koffie-automaat of in de kantine toch met name de positieve aspecten van de vakantie aan de orde en worden de negatieve aspecten tot bijzaken gedegradeerd, uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

En dan is er de reallife beleving van de vakantie...... Dit is een ervaring die ik waarschijnlijk niet behoef toe te lichten.

En is het daarna dan over? Nee, voor mij zeker niet. Dan moeten de foto's nog worden "bewerkt". Het thuisfront vraagt zich vaak af waarom het toch zolang moet duren voordat die foto's nu eens echt klaar zijn en als fotoalbum kunnen worden bekeken. Zij verlangen nog wel eens terug naar die goede oude analoge tijd, waarbij de fotorolletjes werden opgesztuurd en binnen afzienbare tijd ontwikkeld en de foto's afgedrukt konden worden bewonderd. Nee nu wordt het geduld aardig op de proef gesteld. En toen ik er eens over na zat te denken wat fotobewerking nu eigenlijk voor mij inhoudt, wist ik het. Ik herbeleef op dat moment dus weer mijn vakantie, het is mijn vakantie-afterparty...

And then it starts all over again.

1 reacties:

Ton de Looijer zei

Heel herkenbaar. Vooral ook daar waar je het hebt over het afdrukken van vakantiefoto's. Bij ons gebeurt dat vaak al niet meer (onder protest overigens). Bovendien liggen we vanuit de 'analoge' fase ook nog ruimschoots achter met inplakken :-(.

Wat 'ontdekken' betreft lijkt het er inderdaad soms op dat dit zich verplaatst naar de virtuele wereld. RL dient dan nog enkel als bevestiging: "ja dit is het echt, want zo stond het ook op Internet". Een beetje weird denk ik dan.
Overigens speelt iets dergelijks in mijn beleving ook met het maken van foto's. Sommigen hebben het gevoel dat ze pas ergens zijn geweest zodra er foto's van zijn gemaakt. Alsof ze pas dan - achteraf - kunnen verwerken wat ze daadwerkelijk hebben gezien. In feite gaat het hier om dezelfde 'virtuele' (her)ontdekking.

Eerlijk gezegd gaat mijn beleving er altijd op vooruit als ik zonder camera op pad ga en puur op het moment moet vertrouwen (hoewel ik mijzelf er dan wel vaak op betrap dat je gaat denken in 'fotomomenten': dat zou een mooi plaatje hebben opgeleverd).

 

blogger templates | Make Money Online