woensdag 24 juni 2009

Vakantiegevoel....

Het is al weer wat dagen geleden dat ik aandacht heb besteed aan deze blog. Mogelijk komt dat doordat ik met RSS ben beziggeweest en me daarom meer om de andere bloggers heb bezig gehouden? Het zouden ook andere redenen kunnen zijn geweest, zoals niet de onderwerpen kunnen verzinnen die je "waardig" vindt voor je blog of gewoon om even iets meer afstand te nemen van de materie en het meer te laten bezinken. Het zou ook kunnen zijn geweest dat ik meer het vakantiegevoel begin te krijgen.


En vakantie, en dan met name de tijd dat ik niet in Nederland verblijf, staat bij mij gelijk aan een tijd compleet zonder PC, Laptop, internet, etc. Alhoewel ik daarbij één aspect over het hoofd zie, nl. die smartphone, die een rode draad lijkt te worden door mijn blogs. Dit apparaat heb ik ook tijdens mijn vakantie bij me. En in feite is dit ook een minicomputer met dezelfde functionaliteiten, maar dan in de 'lite-vorm'.

Nu was de titel van deze blog dus het vakantiegevoel. Voor mij dus vaak direct een associatie met de tijd dat ik dan niet in Nederland aanwezig ben en direct schijn ik alweer beperkt te worden door de verzekeraar in de informatie die ik daarover via het internet mag verstrekken. Er blijken nl. meer mensen gebruik te maken van de RSS mogelijkheden die daar wat slechtere bedoelingen mee hebben. Wat is het toch een krachtig middel dat RSS, en wat voor een bereik heb je dan direct. Misschien een tip voor de politie in Utrecht die inmiddels de inbraken presenteren op Google maps, mogelijk dat zij ook de vakantiegangers er direct bij kunnen tonen. Kan hierop ook een RSS feed worden gemaakt en hoeft ook niet te worden gezocht naar het adres van de vakantieganger. Mogelijkheden in overvloed dus ;-)

Maar wat beweegt een groot aantal mensen toch om elk jaar weer het vaak luxere onderkomen thuis te verwisselen voor zoiets als een caravan, tent o.i.d. En dan ook nog met zijn allen in een lange en vaak traag voortbewegende rij (ongeacht file of de rij op de luchthaven) probeert de voor hem of haar ideale bestemming te bereiken.


Er zullen op deze aarde volop mensen zijn die hun kartonnen doos, want uiteindelijk is een caravan toch niet veel meer als een kartonnen doos, eens willen verruilen voor een woning. Begrijp me niet verkeerd!, ook ik doe hieraan in volle overtuiging mee en hecht zelfs een grote waarde aan deze tijd van het jaar. Maar waarom? Dat kan ik rationeel eigenlijk niet beantwoorden. Zoals gezegd ook ik beschik thuis over de luxe die ik graag wil hebben (voor mensen die een ongewenst bezoek zouden willen brengen: Nee, ik ben niet op vakantie, ik heb geen luxe LCD televisie en al helemaal geen computer apparatuur kan echter de link niet vinden naar de radiocommercial !!) en toch kies ik ervoor om dit te verruilen voor een primitiever onderkomen, wel met de wetenschap dat het voor tijdelijk is. Maar met mij zijn er meer die er ook zo over denken. En al jaren trekken we massaal naar Frankrijk, Italie, Oostenrijk, etc, etc. Is het brood er beter? Worden we daar vriendelijker geholpe"? Is het er goedkoper? Is het gras er groener? Is het omndat we de mensen er niet verstaan? Nee, vaak niet, zelfs voor at laatste hoeven we vaak niet ver te gaan. Kiezen we dan voor het beste produkt met de beste specificatie, tegen de beste prijs? Vaak denk ik van niet, maar toch lukt het om deze grote groep mensen te bereiken en een produkt te slijten zonder de beste prijs-/kwaliteitsverhouding. Vaak is naar mijn mening, de emotionele factor die dan uiteindelijk de keuze bepaalt en niet het daadwerkelijke produkt. Dus het gaat er niet altijd om wat je verkoopt, maar hoe je je produkt, of de lucht er omheen presenteert! Wat biedt dat zakelijk dan allemaal voor mogelijkheden ........ ?

4 reacties:

Ton de Looijer zei

Leuk die ‘smart’blogs. Blijf het jammer vinden dat wij buiten die ‘smart’boot zijn gevallen, zeker nu ;-(
Je roert weer een paar leuke thema’s aan in je blog VP. Allereerst is daar de ‘blogwaardigheid’ – hieraan zou je overigens een prachtige posting kunnen wijden -. Ik ben eigenlijk best blij dat er lang niet altijd ‘waardig’ wordt geblogd, dat maakt blogs nu juist vaak zo leuk. Overigens kwam ik dit bericht tegen via ZB Digitaal. Voor wat betreft de vakantie geldt bij mij vaak het omgekeerde nl. dat ik niet ‘rationeel de vraag kan beantwoorden’ waarom ik aan het eind van mijn vakantie terug zou gaan, want ik vind het leven in een tentje met een wijntje, zonnetje, strandje, krantje, stokbroodje zeker zo makkelijk (o.k. na verloop van tijd zou dit aangevuld mogen worden met een laptopje). Maar dan houdt het toch ook wel zo’n beetje op. Voor mij dus weinig verpakking, wat niet wegneemt dat dit vaak wel de helft van het genot is en soms alleen maar…

Salut et bonne vacance d:)

Virtual Personality zei

@Ton

Het eerste stuk van je reaktie snap ik niet helemaal of kan ik niet helemaal plaatsen, maar dat vraag ik je nog wel.

En om op het tweede stuk in te gaan. Ook ik kan niet 'rationeel'verklaren waarom ik eigenlijk na een aantal weken vakantie terug zou gaan, omdat het hart zegt dat ik liever nog wat langer op de desbetreffende plek zou willen blijven, zelfs met de primitievere leefomstandigheden, of misschien wel juist daarom. Steeds vaker komt zelfs de wens op om op de desbetreffende lokatie meer permanent te gaan blijven. Maar de gedachte dat dit een geromantiseerd beeld is, houdt me voorlopig toch nog in Nederland.

Trouwens leuke links die je meestuurt. Bij de link naar ZB Digitaal krijg ik wel een plagiaat gevoel :-(

vive la vacance!

Christian zei

Ik weet niet of mijn verzekeraar beperkingen stelt aan het online rondbazuinen van mijn vakantie, maar ik heb al voor maatregelen gezorgd: familie verblijft in mijn appartement tijdens mijn afwezigheid, en die zijn wat minder flauw dan ikzelf! Dus inbrekers: Beware the family! (Never mind the dog...)

Virtual Personality zei

Klinkt wel uitdagend !

 

blogger templates | Make Money Online