dinsdag 16 juni 2009

#4-5: Really Simple Syndication

Na een weekje te hebben aangemodderd met Bloggen is deze week het volgende onderdeel aan de beurt tijdens onze ontdekkingstocht langs de 23-archiefdingen: Maak je leven eenvoudiger met RSS.

RSS is voor mij simplistisch gezien "Oude wijn in nieuwe zakken". Maar dat wordt over web 2.0 ook wel meer geroepen door sceptici. Het heeft veel weg van een abonnement nemen op een krant, tijdschrift, magazine, etc in de 0.1 wereld. Je wilt graag op de hoogte worden gehouden over het algemene nieuws, roddels, produktinformatie, weer, beursberichten, etc, etc. Je maakt vervolgens een keuze uit het aanbod en vervolgens wordt het nieuws of informatie bij je bezorgd. In dit laatste geval op papier. Door eventuele reclames, recenties, artikelen wordt je mogelijk nog verleid om ook nog te abonneren op een ander blad, waaardoor je informatie nog completer wordt.

RSS oftewel Really Simple Syndication. Wat is hieraan nu Really Simple ? Mijn eerste, of eigenlijk hernieuwde kennismaking, tot op heden is dat het nog niet altijd even makkelijk is om op websites te vinden of RSS tot de mogelijkheden behoort. Ondanks dat er min of meer standaarden zijn voor de aanduiding van RSS op een website, zoals de afbeelding hierboven, blijkt dat daarvan nog vaak wordt afgeweken. Een voorbeeld daarvan is ook onze eigen website waar wordt volstaan met een tekstuele link in de huisstijl.

Ik zie als grootste voordeel van RSS voor mezelf het gemak waarmee de informatie, na selectie, naar mij toekomt zonder daarbij mijn favorietenlijst dagelijks af te hoeven lopen. Daarbij kan ik op basis van "koppensnellen" relatief snel bepalen welke voor mij interessante artikelen, reakties of andere soort informatie ik nader wil bekijken. Maar hier schuilt dan ook direct het gevaar. Gezien het grote aantal produkten waar we, als ICT-ers, dagelijks mee werken en dus ook op de hoogte moeten zijn, gecombineerd met de business-processen die we faciliteren en daar waar mogelijk verder moeten worden geautomatiseerd, alsmede de onderwerpen waarvan je toch op de hoogte moet zijn om tijdens de koffiepauze mee te kunnen praten en het gemak van de RSS reader om deze data-stroom samen te laten komen, is de kans op data-overload aanwezig.


Desondanks maak ik momenteel dankbaar gebruik van de RSS technologie, zelfs via een smartphone, anytime, anywhere, anyplace.

0 reacties:

 

blogger templates | Make Money Online